|
Om moderna metoder

Fria associationer och dynamisk hypnos

Gåvor i trance

Efter en regntung sommar

Om känsloutlevelse i psykoterapi – vad är det som hjälper?

Om aktuell marknadsföring av psykoterapi

Om sambandet Känsla – Tanke
 |
Om moderna
metoder
I dessa tider när allting plötsligt kallas kognitivt
har en akademisk språkförändring inträffat. Jag läser häftet från min
bokklubb för psykologisk litteratur. Jag ser att här finns böcker som
täcker en mängd olika psykologiska ämnesområden såsom känsla, tanke,
beteende, andlighet, helhet, existens, kris och relation. Men
ingresserna ger intrycket att de flesta psykoterapeutiska teorier och
metoder sorterar under inriktningen KBT. Och samtidigt har jag blivit
varse en ogrundad men vanlig uppfattning hos läkare som rekommenderar
sina patienter att söka upp en KBT-terapeut; nämligen att
psykoanalytiskt orienterad terapi enkom handlar om drifter och tidiga
orsaker till aktuella problem, i samtal ledda av en tråkig passiv
terapeut med ett perverst intresse för patienternas eländiga barndom.
Ändå ser vi, som har några år på nacken, att det finns
så mycket som förenar oss som arbetar med psykologiska
behandlingsmetoder. Med livets skola får vi öppnare ögon och en djupare
känsla för existentiellt lidande och glädje, samt att dåtid, nutid och
framtid hänger ihop. Vi vet alla, oavsett inriktning, att en djup känsla
av Själv, att ha en betydelse i detta som är livet, att få finnas i
sammanhang där man gör skillnad, är grunden och målet för all
psykoterapeutisk verksamhet oavsett språkdräkt och marknadsföringens
etiketter.
Vi som även arbetar med klinisk hypnos förenas i vårt
gemensamma intresse för ”state of mind”.
Vi får ofta frågan: Vad är hypnos? Mitt standardsvar är
ungefär: ”I mitt yrke är hypnos en metod och ett tillstånd. Jag använder
patientanpassade metoder för att guida patienten in i ett tillstånd som
aktiverar det som är i fokus för terapin – bortträngt material, resurser
för helande, problemlösning, avspänd ångestlindring och närvaro i nuet,
etc. För en medicinare kan målet vara att hitta patientens förmåga till
smärtlindring eller riktade imaginationer för läkning. Tillståndet
hypnos kan uppnås med systematiska tekniker men uppstår också helt
spontant i psykoterapi, i synnerhet när relationen är djupt förtrolig.
Då är det en tillgång att vara hypnoskompetent av flera skäl: Vi är
bekväma med tystnad och med trance-tillståndets tidsdistortion. Vi vet
att välja våra ord med omsorg, så att vi inte bryter trancen. Vi förstår
skillnaden mellan samtalets form i vaket respektive i trance-tillstånd.
”Fungerar hypnos på alla?” är också en vanlig fråga och
ni hör ju hur influerad den frågan är av scenhypnosens och
serieteckningarnas myter. Hypnos fungerar, förutsatt att klienten känner
sig trygg med terapeuten och patienten är motiverad att utforska
respektive påverka sig själv, med terapeuten närvarande. Och detta leder
mig in på nästa fråga, som sällan ställs av patienterna, men är desto
mer aktuell nu med evidensbegreppets popularitet hos remitterande och
beslutande människor med makt.
Frågan jag syftar på är viktigare än resultatstudier, i
synnerhet när vår egen kunskapsutveckling är i fokus.
Vad är verksamt i psykoterapi?
Svaret är trefaldigt: Den terapeutiska relationen,
patientens motivation och resurser samt terapeutens personlighet och
professionella erfarenhet. Terapeutens personlighet spelar alltså roll!
I varje psykoterapeututbildning där jag varit
utbildningsansvarig har jag låtit eleverna skriva ner sitt personliga
svar på frågan Vad är en bra psykoterapeut?
Knappast någon har skrivit orden kunskap eller
inriktning. Däremot har alla beskrivit personlighetsdrag och
förhållningssätt som de uppfattat som värdefulla för att de ska känna
förtroende.
En professionellt intressant följdfråga är då: Hur
inger man förtroende? Finns det tekniker för det?
Jag får följande kanske provocerande tanke: Den som
vill lära sig tekniker för att inge förtroende bör tänka sig för innan
han ger sig in i psykoterapeutyrket! Och varför skulle den tanken vara
provocerande? Därför att nybörjare i vår branch är påverkbara. I början
av vår karriär slukar vi litteratur och föreläsningar om mirakelmetoder,
vi vill lyckas, vi lusläser litteratur som beskriver ”Hur man gör”. Det
är då viktigt att läsa alla möjliga, inbördes motstridiga exempel på hur
man kan göra; läsa dem som just exempel och sedan ta ställning till
frågor som: Hur känns det för mig att göra så? Vad förmedlar jag till
min patient? Om jag är i patientens skor och får detta bemötande – vad
känner och tänker jag då?
Som av en slump och den sorts tillfällighet som på
engelska kallas ”serendipity” fick jag tillbaka en för länge sedan
utlånad bok, författad av psykoterapeuten Michael Franz Basch: Doing
Psychotherapy. Jag blev nyfiken på hur jag uppfattar innehållet nu,
trettio år efter mitt första studium av boken. Jag imponeras av
författarens förmåga (och val) att inte konfrontera provokationerna från
en aggressivt kritisk patient med typiskt borderline-beteende. I stället
tolkar han de behov han anar att patienten förmedlar under sina verbala
angrepp. Så småningom visar patienten sitt förtroende, men först efter
ett avsevärt antal nedvärderande missnöjesyttringar från patientens
sida, samtliga bemötta med terapeutens försök att förstå det som
psykodynamiker kallar ”undertexten”. I andra exempel upplever jag att
terapeuten missar möjligheter att tolka, fördjupa och föra patienten mot
vad som är terapeutiskt meningsfullt, m.a.o. så är det fria infallets
metod ibland alltför fritt, så att motståndet mot de väsentliga frågorna
får mer plats än befogat. Jag tror att hypnoskompetensen gett mig
förmåga att effektivisera terapins fokus, så att jag inte behöver
invänta samtalsterapins långa omvägar.
Åter till frågan om relationens betydelse för
psykoterapins effekt. Ett speciellt intressant citat ur boken är:
Terms like ”therapeutic alliance”, ”working
alliance” or ”therapeutic contract” have often come to imply a
mutuality of goals between patient and therapist that it is
unrealistic to anticipate and that should not be expected as the
basis for treatment.
Och på sidan 75 skriver Basch:
I believe that the therapist is mistaken if he
makes his primary goal the establishment of rapport.
Terapeutens primära mål är inte att etablera Rapport?
(Rapport är ett gammalt begrepp för tilltro till
terapeuten)
Tänkvärt. Och jag instämmer, därför att många patienter
är livrädda för den närhet och det beroende som uppstår av att bli sedd
av någon vars hjälp man behöver. Att förvänta sig tecken på förtroende
innan man fått utstå svåra testningar från patientens sida, kan vara
orimligt. Rädslan att bli sårad och besviken är central i den ovan
exemplifierade patientens problematik. Många patienter kan bara förmedla
detta centrala tillitsproblem genom att visa sig kritiska, icke
behövande och avfärdande. Om vi ska kunna arbeta med såväl bredd som
djup, behöver vi kunna hjälpa, inte bara de patienter som bara behöver
lotsas genom en krisbearbetning, för att åter landa i den tillräckligt
väl fungerande personlighet de var innan sin aktuella kris. I sådana
kristerapier använder jag många lösningsfokuserade interventioner
tillsammans med ett utforskande klientcentrerat lyssnande. De patienter
som behöver bemötas enligt de psykodynamiska principer som Basch avser i
ovanstående citat, är patienter som saknat självkänsla under större
delen av sitt liv och som utvecklat starka försvar, som saknar kongruens
mellan inre verklighet och yttre beteende, och som dessutom saknar den
självkänsla som krävs för fungerande relationer i arbete och privat.
Som heltids privatpraktiserande psykoterapeut finner
jag det skönt att patienterna är så olika i sina behov. De flesta som
kommer till mig kan tillgodogöra sig en korttidsterapi där jag är
tämligen aktiv. Deras problem går att hantera med här-och-nu-orienterade
samtal och hypnos – ibland. Andra behöver bli sedda som de barn de
innerst inne är, men är samtidigt skräckslagna för att bli just – sedda.
Susanna Carolusson

Fria associationer och dynamisk hypnos
Av Susanna Carolusson
Jag läste med stort intresse Bengt Holmgrens artikel
”Fria Associationer” i INSIKTEN 3/06. Det var som att läsa en meta-teori
om hur hypnos används i psykodynamisk psykoterapi. Det kan förefalla
paradoxalt att jag skriver så, emedan Bengt Holmgren skriver att Freud
”lämnade suggestionen och hypnosen bakom sig” när han uppmärksammade den
fria associationen. Men vad många psykoanalytiker underlåtit att
intressera sig för, är hur Freuds kolleger kunde fortsätta att använda
hypnos och integrera den metoden med Freuds vidare upptäckter, alltså
utan att lämna hypnosen bakom sig. Exempel på Freuds analytiskt
arbetande kolleger som fortsatte att använda och utveckla hypnos: Pierre
Janet, Hyppolyte Bernheim och Ambroise Liebeault var samtida med Freud.
På 40- och 50-talen hade vi i USA hypnosutövande psykoanalytiker såsom
Prince, LeCron, Chertok, Gill, Brenman, Rosen, Alexander, Wolberg,
Watkins, Horowitz, Gardner, Hurt och Erica Fromm. I Europa har Jung,
Schultz och Leuner använt metoder där det förändrade
medvetandetillståndet utnyttjats i syfte att underlätta emotionellt
laddade associationslänkar, på ett sätt som är integrerat i modern
hypnosterapi.
Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att
jag i egenskap av klinisk hypnospsykoterapeut vill bemöta några vanliga
fördomar mot hypnos bland psykoanalytiker, utan att fördenskull påstå
att Holmgren tillhör dessa.
Föreställningen att Freud lämnade hypnos och suggestion uttalas ofta i
ett svep och utan någon närmare analys av vad suggestion egentligen är.
Inte heller fäster man vikt vid att Freud kanske bytte ut ett
auktoritärt sätt att använda hypnos mot ett mer respektfullt sätt. Att
han lämnade ordet hypnos kanske helt enkelt berodde på fåfänga? Att
skapa nya begrepp för gamla välkända, men något modifierade metoder är
vanligt, om man vill sätta sitt namn i historieboken. Det ser vi många
exempel på även idag.
Om suggestioner
Jag skulle gärna instämma i att Freud lämnade
suggestionen bakom sig, om man med suggestion menar oetisk och/eller
otillbörlig påverkan. Suggestion betyder enligt ordboken ”påverkan” .
Det engelska ordet översätts enligt samma ordbok som ”förslag, antydan”,
vilket ligger betydligt närmare hypnospraktiken. Jag vill definiera
hypnotisk suggestion, rätt använd, som ”en antydan om något (till
exempel erfarenhet, känsla, behov, försvar eller resurs) hos patienten
som påverkar densamme i riktning mot en personlig utveckling eller
insikt inom ramen för terapins mål”. Terapeuten ser detta något innan
patienten förmår att se det, och terapeuten väljer tid, stämning, och
sammanhang för att hjälpa patienten använda den potential hon inte
trodde sig ha. Om suggestion definieras på detta sätt kan nog de flesta
psykodynamiska terapeuter instämma i att de implicit eller explicit ger
suggestioner.
Ett exempel på suggestion som jag menar att
psykodynamiska psykoterapeuter förmedlar är att terapins
förhållningssätt och metoder kan förväntas bidra till att göra patienten
mer medveten, insiktsfull och fri, om än inte direkt, så på sikt. Kanske
den viktigaste suggestionen är att patienten har en dold källa av
kunskap om sig själv, som är intressant och värdefull. Suggestionerna
förmedlas ofta implicit, genom den typ av frågor som ställs, hur svaren
bemöts och hur terapeuten uppför sig.
Att tro att man som psykoanalytiker eller psykoterapeut
inte ger suggestioner, är att underskatta den påverkansgrad man får i
kraft av sin yrkesroll, sin kunskap och sin kompetens. Varje ord och
varje tystnad, varje suck och varje ansiktsuttryck är en antydan som
påverkar, som patienten tar in och tillskriver en mening.
Hypnosterapeuten hjälper avsiktligt patienten att komma
in i ett medvetandetillstånd som öppnar för förändring. Hypnosterapeuten
måste därför vara särskilt medveten om hur och att han/hon påverkar den
terapeutiska processen, och att trancetillståndet måste behandlas med
stor varsamhet och urskiljning. Om en hypnosterapeut ska lyckas hjälpa,
måste de suggestioner som förmedlas grunda sig i en genuin respekt för
patienten, fritt från egna begär, ödmjukt och mottagligt för den
ovisshet som krävs i ett genuint, gemensamt utforskande. Precis som
psykoanalytikerna alltid hävdat, vill jag betona att också
hypnosterapeuten ska eftersträva såväl medvetenhet om sina egna
värderingar och sin människosyn, som insikt om motöverföringar, samt
reflektera kring essensen i mänskligt växande och, inte minst, kring
vilka suggestioner man förmedlar och varför.
”Genom att just eka, lämna tillbaka ett suggestivt ord,
så kan analytikern öppna för nya associationsbanor”, skriver B.
Holmgren.
Detta är exakt vad som sker i psykodynamiskt inriktad hypnos, där man
använder patientens egna ord, men upprepar dem på ett bekräftande sätt
med ett tonfall eller en utvidgning av perspektivet, ett fördjupande mot
insikt eller något annat som patienten behöver för att komma vidare.
State of mind
Kanske är den viktigaste skillnaden mellan en
psykodynamisk samtalsterapeut och en hypnosterapeut att den senare har
lärt sig att avsiktligt uppmärksamma eller införa samt använda ett
mentalt tillstånd (state of mind) som ger förbättrad tillgång till
minnen, erfarenheter och känslor. Vi kallar det trance eller hypnos.
Hypnos är ett medvetandetillstånd som kan beskrivas som drömskt, öppet
för nya perspektiv samt gynnsamt för inlärning och utveckling. Jag tror
att den som är bekant med det psykoanalytiska begreppet "reverie" kan
känna igen detta mentala tillstånd. I kognitiva terapier eftersträvar
man förmodligen ett liknande tillstånd i de metoder som kallas
mindfulness och medveten närvaro. Hypnosterapeuten psykologen E Rossi
har gjort en ypperlig sammanställning av neurologisk forskning där han
diskuterar rimligheten av att psykoterapeutiska resultat kan förklaras
ur ett neurobiologiskt perspektiv och att terapeutisk bearbetning,
läkning, rehabilitering och utveckling är beroende av mentala tillstånd.
(Rossi, 2007). Att medvetet uppmärksamma, införa och använda det läkande
tillståndet är kännetecknande för just hypnoskompetenta behandlare. Vi
använder, i samarbete med patienten, metoder som leder till det
tillståndet. Det är emellertid viktigt för patientens integritet, att
han/hon är informerad att han/hon kan vara i eller avbryta tillståndet
när som helst. kan man då oavsiktligt arbeta "hypnotiskt"? Svar ja. Jag
har uppfattningen att många psykoanalytiker utan hypnosutbildning
intuitivt känner in hur de ska guida patienten till detta tillstånd, men
utan att det är uttalat att så sker. Jag menar att erfarna, inkännande
psykoterapeuter utan hypnosutbildning använder trance-inducerande
metoder som en omedveten, implicit kommunikationskompetens. Det sker då
genom terapeutens kroppshållning, ögonkontakt, andning, röst och ordval.
Konceptuellt och teoretiskt kanske skillnaden handlar
om vilken vikt man tillskriver detta tillstånd och hur man benämner det;
hypnos, trance, medveten närvaro, fokusering, reverie, hypnagogt
tillstånd, något annat eller kanske inte alls.
Vi som är hypnosutbildade har skolats i ett sammanhang där man valt att
behålla begreppet hypnos. Vi skräddarsyr suggestionerna så att patienten
kan uppleva tillståndet som avspänt, behagligt och relativt ångestfritt.
Att utforska ångest i detta tillstånd, det vill säga utan den ångest som
vidmakthållit bortträngning, förnekande eller dissociation, är ett
viktigt arbetssätt i modern, dynamisk hypnos. Även motstånd kan
analyseras med hjälp av trancetillståndet, eftersom vår kliniska
erfarenhet visar att patienten lättare kommer i kontakt med motståndets
och försvarens orsaker och funktion i detta tillstånd.
Att sänka ångestnivån är en nödvändig aspekt av all
explorativ psykoterapi, inklusive psykoanalys. I slutet av artikeln
skriver Holmgren att Bollas menade att målet för psykoanalys kan
beskrivas som ”Att vara ytterst uppriktig och att inte hålla tillbaka
någon tanke även om den är obehaglig …” Jag förstår Bollas så, att
patienten ska få hjälp att uppleva eventuellt obehag, utan den ångest
som aktiverar undvikande- och flyktmekanismer.
Psykoanalytiskt orienterade psykoterapeuter gör detta med olika medel:
sin lugna hållning, sin förmåga att ana och sätta ord på patientens
rädslor, kroppsspråk, andning, tonfall och, som Holmgren skriver: den
egna omedvetna förmågan att snappa upp vad som rör sig i patientens
omedvetna.
Jag har gång på gång erfarit hur just denna förmåga, att få
associationer som fångat upp något ur patientens inre omedvetna värld,
stärks av det trancetillstånd som terapeuten själv går in i. En djärv
gissning är att Freud, som var tränad i hypnos, hade lätt för att hamna
i trance, men eftersom han ansåg sig ha lämnat hypnosen, så valde han i
stället att kalla tillståndet för ”jämnt svävande uppmärksamhet”.
Holmgren skriver om Bollas iakttagelse att patienter
ställer frågor till sig själv.
Jag har erfarit att patienter i trance har mycket lättare att ställa
frågor till sig själva än i det vardagsvakna tillståndet och att
trancetillståndet underlättar för patienten att hitta svaren.
Hypnos är således ett sätt att hjälpa patienten in i ett tillstånd där
patientens egen fråga till sig själv fördjupas så, att ”det omedvetna”
uppmanas ge patienten associationer som kan leda till en större klarhet
i frågan. Denna suggestion till att betrakta det omedvetna som en klok
inre autonom instans har det goda med sig att det underlättar fri
association, utan ansträngning och utan medvetna försök att hitta rätt
svar.
Tolkning och överföring
Eftersom betydelsen av att tolka överföringar ofta
framhävs i psykodynamikers kritik mot hypnos, i föreställningen att
hypnosterapeuter negligerar detta, vill jag passa på att informera om
att så inte är fallet i psykodynamisk hypnos. Det är av yttersta vikt
att hypnosterapeuter kan identifiera överföringsfenomen, hantera dem och
i rätt läge tolka dem. Detta görs inte under trance, utan i samtalet
före eller efter själva hypnosarbetet. I samma stund som negativa
överföringar hindrar patienten från att använda hypnosterapeuten som den
trygghetshållande skyddande person som detta tillstånd kräver (speciellt
i dynamisk hypnos), så går terapin över i en överföringsbearbetande fas,
och det sker i en normalt vaken samtalsform.
Tillitsbrister
Holmgren avslutar sin artikel med att patienten i
inledningen av en psykoanalys förväntas kunna det som han/hon ska lära
sig; nämligen att associera fritt.
Återigen finner jag en viktig likhet mellan fritt associerande och
hypnos. De klienter som inte kan associera fritt kan inte heller befinna
sig i hypnosens vara-tillstånd, utan att detta väcker ångest. Fritt
associerande i psykoanalys och hypnos i psykoterapi möter särskilt
motstånd hos patienter med tillitsbrist, i synnerhet de som stämmer in
på kriterierna för en borderline-diagnos. Vi stöter på samma utmanande
inledningsprocesser, innan hypnosarbetet respektive det fria
associerandet tillåts komma fram i sin egen autonoma läkande process.
Det kan ta många år att lyhört hjälpa patienten att lita på oss,
upptäcka och medvetandegöra samt förstå tillitsbristernas rötter, ge
patienten utrymme att testa vår pålitlighet, samt locka patienten in i
det avspända tillstånd som krävs för fria associationer eller de
spontana uttrycksformer som vi lockar fram i psykodynamisk hypnos.
Susanna Carolusson

Gåvor i trance
Jag ansvarade en gång för en gruppövning, som leddes av
en silversmed (Fernando Fabris), vars moster är shaman i Peru. Själv har
han studerat psykologi i Lima och senare sufism, yoga och meditation.
Han skapade en ceremoni, med ganska enkla, icke särskilt mystiska
övningar. Han hade förberett vackert med värmeljus i mitten, en mandala
med bergkristaller och granitstenar samt gränslinjer i röd och svart
sand. Efter att ha guidat oss in i trance uppmanades vi att ställa en
fritt vald existentiell fråga. Jag undrade just inte över något
särskilt, så jag bad istället om hjälp att formulera en fråga och de ord
som kom till mig var:
mamma, pappa, lillebror,
mormor, Tore - utan skor,
Tobias och Mårten - gåvor från Gud,
vad har jag mer att lära?
Svaret som kom blev:
"Döden finns inte"
Jag tänkte: Evigt liv?
Svar: "Ja"
Jag tänkte: men att leva, och leva och leva utan slut, vad jobbigt!
Svar: "Tiden finns inte heller"
Aha, det förklarar ju saken! ;-). Jag bestämde mig för
att inte ens försöka greppa det, bara acceptera att jag fått detta svar
och låta det finnas med mig på sitt eget sätt.
Jag tömde mig på tankar och öppnade mig för svar på frågor jag inte ens
formulerade, i varje övning. Nästa svar på min icke ställda fråga blev:
"Underskatta inte inflytandet från din kärlek."
I sista och tredje övningen tecknade jag en cirkel med
en yin och yang-linje i mitten. Till vänster om mittlinjen: en
nebulosafigur och två stjärnor, till höger i mittlinjen: en gulgrön orm.
Orden som kom till mig var:
Jag i världsalltet
upptagen av allt
lek, kärlek,
arbete, vård
plikter
Vad ska jag fokusera särskilt på?
Fel fråga!
Kontakt med magen, alltid magen, alltid.

Efter en regntung sommar
My summer has been enriching. But I can’t honestly say,
although I feel expected to, that I feel satisfied and now eagerly looks
forward to start working and taking the rudder of SSCH matters again.
No, I wish I had more time for gardening, swimming, jogging, walking,
organising and cleaning closets and cupboards, washing and ironing the
clothes I never get the time to iron during winter season.
And please don’t tell me to cope with the approaching
dark season by reframing thoughts like: “isn’t it cosy to lit candles,
plan the christmas, huddle in front of the fireplace, put on the
lambswool slippers…” I know I will struggle to alert with my deeply
resting morning stiff body, forcing it out of bed before it wants to, it
never wants to, unless I induce a less dreamy state of mind, by music,
coffee or movements. Later in the day I will struggle against fatigue
due to the darkness and the workload.
And, having admitted this depressing negative mind set
of mine, I also remember that I will experience intense devotion to
therapy hours, lectures, counselling, encounters with my family and with
colleagues. And I will have hilarious peak experiences at my lunchtime
jogging or gym session. I will go to bed early and enjoy giving in to
the winter fatigue, feeling all my body lying down, sinking into the
mattress, and then I hear my cat jump up into my bed, tiptoeing on my
body from my calves up to my shoulders and then she tramps around on me
where she chooses to lie down for the night. It may be on my back or on
my stomach, depending on posture that night. Then I really enjoy merging
into the dream state.
I recently dreamt that I had a house with a small
garden (which I have, but this looked more Scottish), and was about
leaving it for a trip. In my garden there were lots of young lions, lots
of sheep and a few cats. They looked like thriving well there, although
the garden was too tight for that crowd pushing each other. I said to
someone, probably to my husband, when we were leaving, by car: ”I have
to stop looking after all of them. I don’t have room for them.” Then one
lamb persistently followed the car, and I was so charmed by its strong
will, so I chose to let it join us in the car.
Well, it is obvious to me that the lamb is my one year
old grandson, who I had staying with us for two days recently. He
charmed me so much, I couldn’t do anything but playing with him, walking
around with him, letting him come into my bed in the early morning and
so on.
Without giving you any more details of my current
preoccupations, except for what I already just revealed, I believe that
the dream confirms my introductory remarks that I can’t get enough of
vacation! When I woke up and recapitulated the dream, I realised that
lions and sheep usually don’t go well together, given they shall both
survive. But in my dream they were calm and tolerant to each other. And
they mingled.
Isn’t that a predicament for most of us in clinical
professions? As psychotherapists we help others to come to terms with
conflicting feelings and interests. We help them cope with anger and
revenge, and we search for strategies to turn destructive forces into
constructive ways of expressing them. And – we may feel that our
presence is needed until they have internalised the new constructs as
part of their own coping capacities. Until then we offer our presence,
our calm, our faith and/or conviction.
Conclusion: As long as I have the privilege and the
skill to help lions, sheep and cats to cope, paired with a good enough
conscience regarding my existential choices, I will also have a capacity
to be enriched by leisure time, nature and the healing sensory
stimulation of the Swedish summer.

Om känsloutlevelse i psykoterapi – vad är det som hjälper?
Effekten av starka känsloutlevelser i psykoterapi har
länge varit ett ämne för debatt. Är det verkligen terapeutiskt och i så
fall hur? Psykoanalytiker använde tidigt begreppet katharsis och den
psykologiska förståelsen av dess terapeutiska effekt byggde då på en
intrapsykisk modell, innebärande att nedtryckta känslor fick släppas ut,
så att det inre renades från ångesten. Detta insåg även Casriel, Janov,
Lowen, m.fl. 70-talister, som uppmuntrade patienterna att skrika och ha
sig.
Så har vi då tvivlarna och kritikerna, som ur ett
neuropsykologiskt perspektiv menar att den djupa ångest som har sitt
lokus främst i amygdala - om den uppmanas komma till uttryck, så
aktiveras amygdala-kretsar ånyo, och ångestloopen aktiveras, repeteras
och förstärks! Det låter inte bra. Det skall vi undvika. Men den teorin
isolerar psyket och är ju en tillbakagång till Freuds intrapsykiska
perspektiv! Teorin utelämnar sammanhangets betydelse för hjärnans
aktiviteter. Så vad göra? Jo, ta in sammanhanget och relationen, så blir
det hela begripligt! Då går det att förstå hur och varför
amygdalakretsen kan "mjukas upp", samt få hjälp av verbalt stödda, högre
strukturer i andra delar av hjärnan och inte minst prefrontala områden i
höger hjärnhalva där empatin tas in och aktiverar förmåga att härda ut,
vara i relationen, och uppleva hållandets betydelse. Neuropsykologin är
kanske i en tidig fas av sin utveckling eller så begränsas den av sin
egen avgränsning som specialité? Kan neuropsykologin utvecklas på ett
sätt som motsvarar psykoanalysens integration av sammanhang, relationer
och system? Allt eftersom de intrapsykiska psykoanalytiska teoretiska
modellerna har ersatts med och i vissa avseenden kompletterats med
interpersonella, objektrelationsteoretiska och intersubjektiva modeller,
har relationens betydelse hamnat i fokus för förståelsen av vad som ger
terapeutisk effekt. Neuropsykologin har detta arbete framför sig, och ur
det perspektivet blir det ännu mer intressant att repetera Ernest och
Kathryn Rossis sammanställande texter om genom, state of mind och
spegelneuroner i terapeutiska relationer. En mer lättlillgänglig text om
spegelneuroner har översatts från tyska till svenska: Bauer, Joachim &
Engvén, Mia (2007) Varför jag känner som du känner. Intuitiv
kommunikation och hemligheten med spegelneuronerna. Natur & Kultur.
Mark Solms & Oliver Turnbull får också ihop de neurologiska och
psykoanalytiska perspektiven redan nu, på ett övertygande sätt, i
Hjärnan och den inre världen. Natur & Kultur.

Om aktuell marknadsföring av psykoterapi
Nu vill jag diskutera den intressanta frågan om
kognitiv terapis intensiva marknadsföring och vad den gör med
allmänheten. Eftersom kognitiv psykologi är en självklar grund i min
egen utbildning till psykolog, precis som analytisk, motivations- och
utvecklingspsykologi, så anser jag det missvisande att begreppet
"kognitiv terapi" alltmer kommit att ersätta det bredare begreppet
psykoterapi.
Nedanstående korrespondens mellan en bekants bekant och
mig, får bli min tankeväckare och kanske provokation. N.N. har gett mig
tillåtelse att publicera korrespondensen.
Hej Susanna!
Jag skriver till dig för att jag skulle behöva lite råd. Det är så
att jag lider något fruktansvärt av kräkfobi. Har gjort det sedan
någon gång på högstadiet, och har trott att jag skulle "växa ifrån"
det. Men nu sen man fått barn och det härjar kräksjukor hela tiden,
så har det blivit olidligt. Tänker på det hela tiden, och vill
knappt lämna Petter på dagis. Nu vill jag knappt att han ska gå på
kalas heller den här årstiden. Jag känner att det går så mycket
onödig kraft till att oroa sig. Min fobi börjar ta över mitt liv. Så
nu undrar jag om du kan tipsa om någon som arbetar med kognitiv
terapi ...
/N.N.
Hej
Suck, varför frågar alla efter kognitiv terapi nuförtiden? Det är ju en
ung och ny riktning, som inte har bättre resultat än de äldre metoderna,
annat än att man visat statistiskt att behandlingen ofta hjälper, om man
inte har för långvariga eller komplicerade besvär.
Men det vi alla, som jobbat länge vet, är att terapeutens erfarenhet och
förmåga att förstå den enskilda patienten samt patientens upplevelse av
att känna sig förstådd, väger tyngre än metoden.
Jag rekommenderar helst terapeuter som jag vet har många metoder i sin
kompetens och som har tillräckligt lång erfarenhet för att kunna vara
flexibla i sitt arbetssätt.
Om det är så att kräkfobin har ett samband med hur du hade det på
högstadiet, eller kanske t.o.m. någon enstaka magsjuka och hur du
upplevde den då, så kan man behandla fobin genom att lösa upp de knutar
som hänger samman med den tid eller situation då fobin uppkom (som ett
försvar mot något).
Och så arbetar de flesta erfarna psykoterapeuter, även de med kognitiv
inriktning.
Vänliga hälsningar
Susanna Carolusson
Hej Susanna!
(...) Jag vet inte varför "alla" frågar efter kognitiv terapi. För
min del spelar det absolut ingen roll vilken sorts terapi eller
behandling det kan tänkas bli, bara jag blir fri (helst) från min
fobi. Anledningen att jag frågade efter just det, var att jag läst
att den metoden skulle fungera bäst...
Mvh
/N.N.
Begreppet "kognitiv" har blivit ett mode-begrepp långt
bortom vad våra erfarna KBT/KT-utbildade medlemmar någonsin önskat sig.
Jag ger nu några exempel på begreppets spridning, ibland bortom dess
korrekta betydelse.
Jag är med min son hos en arbetsterapeut, som skall
presentera sig och sitt arbete för oss. Hon säger: "Jag kan utreda vilka
hjälpmedel du behöver. Kognitiva verktyg."
Tobias: "kog-ni-tifa???"
Jag säger: "Du får förklara begreppet "kognitiv" för Tobias.
Arbetsterapeuten: "De som kommer hit har olika problem och svårigheter
av kognitiv art, det betyder att de kanske inte kan använda sin arm, det
kan bero på någon skada i huvudet eller en muskelskada i armen..."
Jag föreläser på en kurs. De har informerats av
kursansvarig att jag är expert på hypnos. Jag skriver SFKH på tavlan,
säger "Svenska Föreningen för – ja, vad gissar ni?" Någon svarar
"kognitiv hypnos?".
En klient ringer och vill boka tid. "Min läkare sade
att du ska behandla mig med KBT...Jaså - är du psykolog??? Nej det
skulle vara en KBT-terapeut, inte psykolog eller psykoterapeut!"
En annan klient: "Läkaren sade att han hört på en
föreläsning att psykoanalys saknar vetenskapligt stöd, därför ska det
vara KBT, som är det enda med vetenskapligt stöd."
Exemplen ovan illustrerar hur information och
marknadsföring av psykoterapi kan påverka vad som efterfrågas, i tron
att valet grundas på kunskap.
Jag roade mig med att skapa en fiktiv parallell:
En metafor
En gång i tiden använde vi stålull för rengöring av
kastruller med inbrända matrester. Ett nytt företag ville lansera en ny
stålull på marknaden – med en tillsats av såpa.
Hur skulle man nu konkurrera med den etablerade traditionella stålullen?
Man valde att lägga all fokus på såpan i stålullen. Marknadens vanliga
stålull hade alltid kombinerats med såpa efter behov, av användaren
själv, men det var så självklart för producent och användare att man
sällan tänkt på att särskilt omnämna detta.
Det nya företaget ville hos allmänheten inpränta ett nytt namn som fick
folk att glömma begreppet stålull och övergå till det nya begreppet
såpull.
Och man lade ner pengar och tid på att bevisa att
såpull var effektiv. Först erbjöd man användare att få testa den nya
såpullen, på kastruller som inte var alltför smutsiga.
Man lät samma personer använda gammaldags stålull, dock utan såpa, på
andra lika smutsiga kastruller. Några fick jämföra med diskborste och
vanligt diskmedel. Därefter skulle de rapportera resultatet. Ofta blev
det en viss skillnad till såpullens fördel.
Därefter skickade man ut broschyrer till alla detaljhandlare och hushåll
om såpullens bevisade effektivitet. Man ringde journalister och gav
intervjuer. En enorm kampanj startades för att trumma in hos allmänheten
att såpull är det som bevisligen har effekt.
Efter en kort tid var resultatet tydligt.
Butikerna fick inte sålt någon stålull, alla frågade
efter såpull, för man hade hört att det var bäst, eller man hade hört
att stålull egentligen inte hjälpte, det var både omodernt och okunnigt
att tro att man kunde få rent med stålull.
Stålullstillverkarna försökte informera att såpa alltid hade använts
efter behov som en tillsats, så i händerna på en klok praktiker var
produkterna sannolikt likvärdiga. Dessutom fanns en greppvänlighet i den
traditionella stålullens yta, som anpassade sig efter användarens hand –
eller var det kanske så att stålulls-praktikerns långa lärlingstid hade
skapat en förtrogenhet med material och kärl som var mycket svår att
dokumentera? Denna erfarenhetsbaserade greppvänlighet hade utvecklats
successivt under alla de år stålullen producerats, men exakt vad i
stålullen eller hos användaren som gjorde dess yta så flexibel och
användarvänlig hade man inte haft tid och råd att forska i eller
dokumentera. Och i den mån man hade det, så ansågs dokumentationen
alltför svårbegriplig och komplicerad för den snabba och effektiva
användaren. De nya producenterna, som inte var förtrogna med
stålulls-texternas innebörd ansåg dem flummiga. De innehöll egentligen
en sorts förtrogenhetskunskap som producent och äldre användare förstod.
Och de hade helt enkelt inte sett meningen med att försöka dokumentera
effekten statistiskt.
Och man började få klagomål från köpare av den nya
såpullen, att den saknade flexibilitet. Det föreföll som om den nya
tidens såpullsproduktion, med tillsatt såpa redan i produktionen, ibland
sänkte den färdiga produktens användbarhet, emedan doseringen av
såpmängd inte anpassades till det kärl som skulle rengöras.
Såpullsfabriken började därför tillverka såpull 1, såpull 2, såpull 3
och såpull 4, med hjälpmanualer avseende smutsens typ och ingroddhet.
Ganska snart kom någon innovatör på idén att utveckla såpullen genom att
lägga såpan i en liten behållare bredvid stålullen och författa en
informationsbroschyr för lämplig mängd tillsatt såpull vid olika typer
av rengöring och kärl. På grund av den massiva kampanjen hade man fått
så god ekonomi att man kunde fortsätta att statistiskt dokumentera
effekt och därmed stärka sin ställning. Hemligheten med den gamla
stålullens flexibilitet och de äldre användarnas märkliga förmåga att
liksom dansa och leka fram rena kärl, förblev en gåta som också
åtskilliga såpullsanvändare löste med intuition och fingertoppskänsla,
fast producenten informerade envist att mysteriet inte existerade, utan
svaret låg i såpullens inbyggda kvalité.
Att ett kärl har själ och förmåga att vara till lags,
kan dra in smuts i små fickor och dölja dem med polerad yta, kan samla
mögel i mellanskikt som inte syns men känns, kan gå emot sin sanna
natur, kan betrakta sig själv som ett själlöst objekt och kan luras att
tro att det inbillar sig sin smärta, komplicerar rengöringen på ett sätt
som förtar skimret av all statistik. Och motiverar en lång lärlingstid
hos flera mästare. Kanske visste de gamla stålulls-mästarna att kärl har
själ?

Om sambandet Känsla – Tanke
Ett av mina starkaste ögonblick var när jag nyförlöst
på KK juli 1973, i en fyrakvinnors-sal lyssnade på sjukhuskyrkans
interna radio och fick en hälsning från maken med låten ”Rock me baby”.
Jag grät av rörelse.
Jag blir alltid lika glad av att gråta av rörelse. Som
tonåring hände det mig aldrig i andras närhet, jag var alltför
kontrollerad och analytisk. Vart tar känslorna vägen då, när man
fungerar sådär ständigt reflekterande? Min erfarenhet av mig själv från
den tiden och andra sedan dess, är att det starka men hämmade
känslolivet sublimeras till starkt intensiva tankar. Känslor laddas
primärt som kroppsliga emotionella förnimmelser och de kan kallas
affekter, emotioner och känslor. Men de kan också isoleras/dissocieras
från kroppsupplevelse till att erfaras enbart som inre bilder och
tankar. När sådana tankar blir fixerade; maniska, fobiska, förvirrande
eller tvångsmässiga är de ofta starkt affektivt laddade, men personen är
omedveten om känslan eller dess styrka.
Därför föredrar jag att försöka nå och förstå känslan
bakom de störande tankarna, när mina klienter söker hjälp mot tvång,
vanföreställningar och fobier. Ett sådant arbetssätt brukar förknippas
med psykodynamisk terapi, troligen pga att kognitiv psykoterapi har
betonat tanken–före–känslan som en antites till den analytiska
traditionen. (Det behöver inte vara ett motsatsförhållande – i hypnos
och i familjeterapi har man alltid kombinerat kognitiv och analytisk
kunskap). Jag skall här dela med mig av min personliga erfarenhets
betydelse för mitt val att prioritera utforskandet av känslor framför
tankar i psykoterapi.
En ingång till frågan om känslornas betydelse är två
starka ögonblick från mina egna utbildningsterapier. Den första terapin
gjorde jag i grupp. Vi lekte och slipades mot varandra i
symboldramaövningar, och vi konfronterade varandra med de frågor,
reaktioner och frustrationer som uppstår när individer ska möta varandra
i seriös gruppterapi. Vår terapeut försatte oss i svåra imaginativa
uppdrag som jag upplevde som djupt engagerande.
Jag minns gruppens förvåning när jag brast ut i
intensiv gråt efter en övning. För dem var det förvånande att just jag,
som gav intryck av att alltid uppträda kontrollerat och med
självbehärskning, kunde brista ut i så okontrollerad gråt. För mig var
det underbart att bli så berörd av mitt eget inre, utan teoretisk
förståelse, utan att riktigt veta vad i övningen det var som skakat mig,
men bara ge efter för känslan och släppa ut den. Jag tyckte det var
skönt att det skedde i en grupp, där ingen förväntades reagera, trösta
eller åtgärda min gråt.
Nästa erfarenhet av betydelse för min terapeutiska
inriktning var att gå i egenterapi individuellt. Där upplevde jag något
som jag bara hade läst om i teorin och vars emotionella innebörd jag
aldrig helt förstått i grunden, nämligen motstånd samt negativ och
positiv överföring. Dessa tre fenomen tog sig form i mitt uppträdande,
mina känslor och mina tankar och det skedde som ett resultat av att jag
var helt utlämnad åt en enda person i rummet och där skulle göra det
svåraste som fanns för mig inför en person i överläge; nämligen att bara
vara. När jag övervunnit motståndet återerövrade jag förmågan att leka i
närvaro av en människa som hade makt att såra mig och makt att känna mig
älskad, om jag vågade. Som barn lekte jag bäst ensam eller med
jämnåriga, i närheten av föräldrarna lekte jag på det sätt jag trodde
att de skulle må bra av. Inte stöka till. Och nu satt terapeuten där som
en överföringsperson – och jag förväntades ta upp vad jag ville. Jag
gick i trance och jag regredierade spontant för hon gav ju noll
instruktioner och jag gick spontant tillbaka till tonåren, skolåren,
barndomen, spädbarnstiden och till före min födelse. Livmodern jag
befann mig i lämnade jag en månad för tidigt och det kändes bra.
Kuvösen/värmeskåpet kändes acceptabelt för jag visste ju inget annat.
Dock infann sig i trancen en retroaktiv känsla av frånvaro av något som
borde funnits. Att missa den första attachmentperioden bidrog säkert
till att jag behövde återuppleva det hela i närvaro av min terapeut, som
satt där och tog emot. Med tyst värme, tyst intresse och tyst
engagemang. Under en session drev mitt omedvetna behov att testa andras
berättelser om sin terapi på min egen terapeut, mig att föreslå min
terapeut en intellektuell tolkning av mitt eget beteende i någon
situation som jag inte längre minns. Hon lät sig inte förföras att haka
på, utan reagerade med: ”Brain-fucking ägnar vi oss inte åt här, det får
du göra någon annanstans.” Jag blev ganska paff. Det var ett ypperligt
exempel på vad analytiker kallar nödvändig frustration. Heder åt hennes
minne; Inga Wilhelmsen Allwood. Hon insåg att just jag utvecklades bäst
av att släppa all intellektuell kontroll, fråntas struktur och lita till
de känslor som bara kommer i stunden. Eller så jobbade hon alltid på det
sättet, och jag hade tur.
Jag är således mycket influerad av mina egna
erfarenheter när jag framhåller värdet av psykodynamisk-existentiell
inriktning, baserad på egen personlig insikt om innebörden av de fenomen
som teorierna beskriver. Min terapi påverkade mig djupt i terapeut-,
hustru-, kvinno- och vara-i-världenrollen, jag fick en djupt stabil
tillit till mina spontana inre processer och en tro på att man finner
det man behöver om man får vara ifred från krav, ambitioner, hemläxor,
behandlingsplaner, mål och avtal. Jag använder sådant också, för det
finns många klienter som behöver det, i synnerhet de som har
relationsproblem pga att de lever ut negativa känslor impulsivt och
sårande, innan de hinner tänka. Men dessa, som jag vill kalla
pedagogiska inslag, är lätta för oss terapeuter att lära sig och att
åstadkomma, så dessa metoders berättigande behöver sällan motiveras. Den
psykodynamiska relationskonsten är svårare att förstå. Konsten att
bedriva sådan terapi fokuserar på medvetandetillstånd, tillit till
omedveten kunskap, trygghet, process, respekt, ödmjukhet, mod och
pålitliga gränser. Samt inte minst, ett genuint intresse för människans
outgrundliga resurser. Klientens inre värld fascinerar mig alltid mycket
mer än tekniska kommunikationsstrategier.
Jag har här försökt att berätta om något ganska
ogripbart, som vanligtvis upplevs via tyst kommunikation. Tystnad blir
plötsligt ett samtalsämne här i rummet, där jag sitter just nu. Min man
avbryter mig i mitt skrivande och vill dela med sig av sina
associationer i sitt eget skrivande. Jag lyssnar en stund och avbryter
honom sedan med att jag behöver fokusera på mitt. Han utbrister med en
intensivt sydländsk gest att jag minsann har radion på med rappmusik och
annat störande, trots hans behov av tystnad för att kunna fokusera. Jag
stänger radion. Tore säger: ”Jag älskar tystnad. Jag kan hålla på att
tala om tystnad en hel dag.” Sedan skrattar han. Jag också, samtidigt
som jag måste få tyst på honom, för när han är på det humöret kan han få
associationsdiarré. Jag begrundar min egen brist på den sortens
associativa ordlekshumor som han har och som jag önskar att jag hade
lite mer av.
Jag är lyckligt lottad som har ett meningsfullt arbete
och en stimulerande varm kärleksrelation. Det ger kraft att möta
motgångar och problem när sådana dyker upp. Många vågar ju inte njuta
fullt ut här och nu, av rädsla att därmed dra på sig olycka som någon
sorts konsekvens eller straff för övermodet att vara spontant
okontrollerat (barnsligt) lycklig. Jag tänker tvärtom: Det gäller att
njuta av det goda, för då har man desto mer livskraft när svårigheterna
dyker upp, för det gör de, det hör till lotten att vara människa.
Vi får inte underskatta betydelsen av våra
professionella eller privata kärleksinsatser till gagn för livet och
kärleken. Alla påverkar, alltid, oavsett om vi ägnar oss åt dialoger
eller större grupper. Alla kan bidra till en bättre värld, var och en
från sin horisont och funktionsnivå.
|